Feiten en fabels over je eigen website

Er zijn heel veel meningen over de wijze waarop vorm en inhoud van een website tot stand moeten komen. Lang niet alles is relevant. Onderstaand een kleine opsomming van klein een aantal feiten en fabels.

Wat vaak gezegd wordt

  • ik weet mijn klanten niet te triggeren tot online verkoop
  • waarom kopen ze niet, ik heb toch goede producten
  • ik heb geen goede (verkoop)teksten, wie helpt me?
  • ik wil net zo een mooie website als mijn concurrent

Een paar mythes

  • klanten lezen niet

Dat is niet waar, er wordt wel degelijk gelezen. Te korte teksten op een homepage met een (te drukke) slider verlegt de aandacht van de boodschap naar het plaatje. Als het plaatje de boodschap moet bevatten, besteed dan heel veel aandacht aan dat beeld!

  • je moet zakelijk schrijven

Nee, een website moet als het ware een deel van het verkoopgesprek worden. Maak dat gesprek vriendelijk en toegankelijk. Uiteraard is het ‘u’ en ‘jij’ gebruik afhankelijk van de doelgroep die bereikt moet worden.

  • ik heb veel meer bezoekers nodig

Het gaat niet om het aantal, maar om de kwaliteit van je bezoeker. Je hebt daar zelf enorme invloed op. Een website moet op de homepage meteen duidelijk zijn in het aanbod. Sturen op zoekmachine optimalisatie moet dus in combinatie met de feitelijk leesbaarheid van het aanbod.

  • ik wil een net zo mooie site als mijn concurrent

Ook dat blijkt in de praktijk niet automatisch te resulteren in conversie. Kijk naar sites als booking.com, ebay, marktplaats of wikipedia. Allemaal sites die niet echt mooi zijn en soms zelfs niet voldoend aan de hedendaagse technische normen. Maar ze converteren wel!

Zomaar een paar tips:

  • klanten moeten verleid worden, zorg dat ze de boodschap meteen snappen en zorg voor verleiding
  • wees niet bang voor tekst op de homepage, bezoekers willen echt wel lezen, zelfs als ze daarbij af en toe moeten scrollen
  • website is deel van het verkoopgesprek, houd rekening met onderbewust beïnvloeden (moeilijk!)
  • ga zeggen wat niemand anders kan zeggen, dus goed nadenken over je eigen unieke toegevoegde waarde
  • schrijven voor je eigen website is niet iets wat je er eventjes bij doet. Het is core van je marketing inspanningen
  • doe vooral een onweerstaanbaar aanbod! Breng de bezoeker op natuurlijke wijze naar het koopmoment (moeilijk!)
  • en maak hele goede formulieren. Dus weg met het standaard formulier. Verleid de potentiële bezoeker met de juiste vragen.

Met dank aan Aardjan van Erkel

mijnnieuwsmarkt.nl omvat de opleidingsactiviteiten van LUIT.nl