Plugins voor uitgeefdoeleinden

Als je een website maakt specifieke bedoeld voor uitgeefdoeleinden, dan zijn er een aantal plugins aan te raden. Een kleine selectie.

Rondom uitgeven vinden verschillende gelijktijdige processen plaats, dus zijn er ook verschillende plugins beschikbaar die invullingen geven aan verschillende stukjes van die processen. Een aantal voorbeelden.

  • advertenties
  • gerelateerde berichten
  • print-to-web
  • bezoekersanalyse/vindbaarheid
  • auteursprofielen
  • betaalmuren/ledenwebsites

Advertenties

Deze kunnen op verschillende manieren worden geplaatst, al dan niet met een achterliggend advertentie management systeem. De meest eenvoudige manier is gewoon een ‘beeldlink’ te maken naar een beeld in de bibliotheek en deze in een widget van een sidebar te plaatsen. Er zit dan echter geen enkele intelligentie achter.

Een tweede mogelijkheid is de Useful Banner Manager plugin, waarbij advertenties voor een bepaalde tijd kunnen worden geplaatst of met meerderen kunnen ‘roteren’. Een mooi alternatief is AdRotate.

Tot slot is het mogelijk een volledige integratie te realiseren met het populaire online advertentie management systeem OpenX. Met de OpenX WordPress widget kunnen advertenties uit OpenX in WordPress worden getoond.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten op basis van categorieën en/of tags, (doorgaans) weergegeven onderaan een bericht zetten lezers aan tot doorklikken en dus een langere aanwezig op de website. Eén van de meest gebruikte plugin op dat gebied is YARPP, hetgeen staat voor Yet Another Related Posts Plugin.

Print-to-web

Sommige uitgevers hebben de behoefte hun printuitgaven integraal aan te bieden op het web. Dat kan op de eenvoudigste manier door een downloadlink aan te bieden naar een PDF. Een interactive ‘doorblader’ mogelijkheid wordt geboden door Issuu, waarmee de beleving van papier op het web kan worden gesimuleerd.

Bezoekersanalyse/vindbaarheid

Eigenlijk niet specifiek voor alleen uitgevers, maar wel belangrijk. Zoekmachine optimalisatie is een dagelijkse taak, om content van uitgevers zo optimaal mogelijk aan te bieden aan zowel lezers als aan zoekmachines. De meest geschikte plugin is zonder enige twijfel WordPress SEO plugin van Yoast.

Bezoekersanalyse gebeurt op basis van gereedschappen van Google Analytics. Om WordPress met deze omgeving te laten ‘praten’ wordt meestal gebruik gemaakt van Google Analytics by Yoast.

Auteursprofielen

Auteurs willen graag hun stukje eigen identiteit bij hun artikelen plaatsen. Door de komst van social media is de behoefte aan een profiel ‘blokje’ aan het einde van een artikel tegenwoordig gebruikelijk. Met de Author Bio Box kan op nette wijze een compacte ‘biografie’ worden weergegeven bij elk artikel.

Betaalmuren/leden websites

Eén van de meest besproken onderwerpen binnen het uitgeven is al dan niet betalen voor content. Anno 2014 zijn nog steeds geen sluitende conclusies getrokken en experimenteren uitgeverijen volop met diverse betaalmodellen. De meest bekende zijn:

  • aantal artikelen gratis en daarna betalen
  • proef abonnement voor een maand
  • meteen betalen voor een vaste periode
  • betalen per artikel

Al deze methoden vergen een zekere mate van registratie van de content abonnees. Er zijn diverse plugins, die al dan niet met betaal mogelijkheden, die kunnen worden ingezet voor uitgeef doeleinden. De meest bekende is S2Member (basis gratis, Pro versie betaald). Integratie met diverse betaalmogelijkheden mogelijk.

mijnnieuwsmarkt.nl omvat de opleidingsactiviteiten van LUIT.nl